A F T A B S T U D I O

دکتر علی اقبالی

دکتر علی اقبالی

چرا کسب و کار شما نیازمند برند و برندینگ قوی برای بقا است؟

برندسازی یکی از آن مفاهیم بازاریابی است که کمی مبهم است و به سرعت ممکن است گیج کننده شود. حتی برای افرادی که بازاریابی را خوانده اند. امروز قصد داریم نگاهی به “برندینگ” یا همان برندسازی بیاندازیم و سعی کنیم با کلمات و مثال های ساده پاسخی روشن ارائه کنیم! برای درک مفهوم برندسازی ابتدا باید بدانیم محصولات برند چیست تا بتوانیم به این سوال اساسی که ” برند برای کسب و کار چرا مهم است؟ ” پاسخ دهیم.

 

برندینگ چیست؟

 

  • تعریف محصول

“به طور کلی، یک محصول هر چیزی است که می تواند برای ارضای یک خواسته یا نیاز به بازار ارائه شود، از جمله کالاهای فیزیکی، خدمات، تجربیات، رویدادها، افراد، مکان ها، دارایی ها، سازمان ها، اطلاعات و ایده ها” (کاتلر و کلر، 2015). ). این بدان معناست که یک محصول می تواند هر چیزی باشد، از اقامت در هتل، پرواز، دوره زبان، لباس، غذا، مسواک و غیره. برای نشان دادن تعریف یک محصول و نقشی که در تعریف برند دارد، از مثال آب استفاده می کنیم:
آب منبع رایگانی است که هر انسانی برای زندگی و بقا به آن نیاز دارد. با این حال، روزی که انسان‌ها و شرکت‌ها شروع به تجاری‌سازی آن کردند، به یک محصول تبدیل شد. برای مثال با فروش آب معدنی در بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی. اما آب همیشه یکسان به نظر می رسد، اینطور نیست؟ مایع و شفاف است. بنابراین، چگونه شرکت‌های مختلف می‌توانند محصول مشابهی را بفروشند اما همچنان مردم را متقاعد کنند که آب بطری خود را به جای آب رقبا خریداری کنند؟
پاسخ این است: با ایجاد یک برند.

چگونه برندسازی کنیم؟

 

 

  • تعریف برند

«برند – نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را متمایز از سایر فروشندگان می‌داند» (انجمن بازاریابی آمریکا).

شما می توانید یک نام تجاری را به عنوان ایده یا تصویری در نظر بگیرید که مردم هنگام فکر کردن در مورد محصولات و خدمات آنها، هم از نظر عملی و هم از نظر احساسی تحت تاثیر قرار میگیرند. بنابراین فقط ویژگی های فیزیکی نیست که یک برند را ایجاد می کند، بلکه احساساتی است که مصرف کنندگان نسبت به شرکت یا محصول آن ایجاد می کنند.

این ترکیب نشانه‌های فیزیکی و احساسی زمانی ایجاد می‌شود که در معرض نام، لوگو، هویت بصری یا حتی پیام ارسال شده قرار گیرد.

یک محصول می تواند به راحتی توسط سایر بازیگران در یک بازار کپی شود، اما یک برند همیشه منحصر به فرد خواهد بود. مثلا، پپسی و کوکاکولا طعم مشابهی دارند، اما، برخی از مردم  با کوکاکولا و برخی دیگر با پپسی احساس ارتباط می کنند.

بیایید این را دوباره با مثال آب خود توضیح دهیم :

محصول فروخته شده آب است، اما به منظور متقاعد کردن مردم برای خرید یک آب خاص، شرکت ها مارک های مختلف آب مانند Evian، Perrier، Fiji یا Volvic را توسعه دادند. و هر یک از این مارک ها معنای متفاوتی برای آب محصول ارائه می دهد:
– اویان به شما احساس جوانی می دهد
– پریر با طراوت، جوشان و جذاب است
– آب فیجی خالص، سالم و طبیعی است
… و غیره.
در نهایت، یک نام تجاری احساس درونی فرد در مورد یک محصول یا شرکت خاص است. هر شخصی نسخه مخصوص به خود را از آن ایجاد می کند و محبوبیت برخی از برندها به دلیل احساس مصرف کنندگان نسبت به آنها افزایش یا کاهش می یابد.

برند و برندینگ
برند و برندینگ

 

 

  • تعریف برندینگ

“برندینگ به معنای اعطای قدرت یک برند به محصولات و خدمات است” (کاتلر و کلر، 2015)
برندسازی فرآیند معنا بخشیدن به سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرف کنندگان است. این یک استراتژی است که توسط سازمان ها طراحی شده است تا به مردم کمک کند تا سریعاً نام تجاری خود را شناسایی و تجربه کنند و به آنها دلیلی برای انتخاب محصولات خود نسبت به رقبا با روشن کردن اینکه این برند خاص چیست و چه نیست ارائه می دهد.

هدف جذب و حفظ مشتریان وفادار و سایر ذینفعان با ارائه محصولی است که همیشه با آنچه که برند وعده داده است، همسو باشد.

یکی از موثرترین راه توسعه برند تولید محتوا و تبلیغات هدفمند در کنار ارائه محصول با کیفیت برای مخاطبان شما است.زیرا این موضوع سبب خواهد شد تا مصرف کننده با محصولات شما انس گرفته و تبدیل به مشتری دائم شما گردد. نتیجه خیلی جذاب هست چرا که افزایش تعداد مشتری برند شما برابر است با افزایش سرعت برند سازی‌تان!

 

  • برند چه کسانی را تحت تأثیر قرار می دهد؟

مصرف کنندگان:

همانطور که اشاره شد، یک برند در هنگام احساس عدم تصمیم گیری در مورد یک محصول مشابه از شرکت های مختلف، میانبر تصمیم گیری را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

کارمندان / سهامداران / اشخاص ثالث:

علاوه بر کمک به مصرف کنندگان در تشخیص محصولات مشابه، استراتژی های برندسازی موفق نیز به شهرت شرکت می افزایند. این دارایی می تواند بر طیفی از افراد، از مصرف کنندگان گرفته تا کارمندان، سرمایه گذاران، سهامداران، ارائه دهندگان و توزیع کنندگان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر شما یک برند را دوست ندارید یا احساس نمی کنید با آن ارتباط دارید، احتمالاً نمی خواهید برای آن کار کنید. با این حال، اگر احساس می کنید که محصولاتی را ارائه می دهد که الهام بخش شما هستند، احتمالاً تمایل دارید برای آن کار کنید.

این مطلب را به اشتراک گذارید...

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Print
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *